Saturday, March 26, 2011

SPM is it?

hola!
salam sejahtera.
spm result baru je diumumkan rabu lepas. taklah baru pon actually. aku jek yang lambat.
anyway, kepada adik-adik yang dapat result cemerlang, gemilang, terbilang tu CONGRATS!
yang result tak berapa nak cemerlang tu. donia belum berakhir dik. banyak lagi bende yang kau boleh buat.

anyway, my spm result pulak tak lah bagus sangat. antara yang sadis i think dekat sekolah dulu.
back in 2006 aku amek spm. and aku lah insan yang balek paling lewat dari asrama.sebab exam seni.
yes, pendidikan seni visual!
and i'm the only lelaki yang amek that subjek. 9 lagi perempuan.
but nasib baek ada dua orang lagi member yang tak balik masa tu. kalau tak dah seriau duduk sorang-sorang dekat asrama dalam sekolah tepi hutan.

ya, ini sekolah saya!
(gambar black & white adalah disengajakan oleh penulis bagi menimbulkan imej nostalgic)


rumah aku ke sekolah hanya 4 jam lebih sahaja. ye rakan,rakan EMPAT jam perjalanan.walaupun dalam negeri yang sama. 
sesungguhnya pahang sungguh terkenal dengan bukit bukau serta hutan menghijau.
so, masa nak amek keputusan spm tu. mula-mula my parents nak hantar. then, aku cakap tak pelah. hantar kat train station je.you know why?

sebab 1- aku boleh agak yang result aku tak berapa nak dibanggakan
sebab 2- tak nak rasa serba salah sepanjang 4 jam
sebab 3- tak nak kene membebel sepanjang perjalanan balik
sebab 4- boleh hu ha hu ha lama sikit dengan kawan-kawan

then, dalam train. jumpa member sekolah. fuhh ada geng. takpe teksi nak ke sekolah rm6 dari bandar. dah jimat sikit. hu ha hu ha dalam tren. then tiba-tiba ada minah satu sekolah gak tetiba buat kecoh "weh, mamat Y tu dapat 2A je laa"
we all like "what? bukan ke dia ni bijak bestari ke?"
pastu semua senyap je. sampai laa train tiba ke bandar kuala lipis

then, sampai kat sekolah. jeng jeng jeng..
pastu masuk pi beratur amek result.beratur laa belakang minah sorang ni.
akak kauter: nama?
minah T: siti T
akak kauter: jap eh..(sambil mencari slip). nah. tahniah!
minah T: yeay 8 A! (reaksi gembira tak hengat donia)
aku: ...(telan air liur)

then, my turn
akak kauter: nama?
aku: muhammad nur hafish
akak kaunter: jap eh..(sambil mencari slip)..nah!
aku: terima kasih..pastu bermonolog dalaman. eh apsal akak tu tak cakap tahniah pon dekat aku?

lalu melihat slip. the first subjek aku tengok ialah english.sebab esei english spm ala-ala penah buat. modify sikit je. sekali,damn u! tak dapat A. hampa. 
pastu mata meluncur laju tengok pendidikan seni visual tanpa melihat subjek lain, yes A1!
pastu mula lah mengira berapa A yang dapat. ye cuma 5 sahaja dari 10.
yes. frustrated bila orang duk yeay  yeay 8A, 7A, 9A sekeliling kau. 
and kalau aku tak amek seni, i just got 4As.

then mencapai telefon bimbit yang ada torchlight tu. nak call rumah. tapi line maxis tak berapa nak ada pulak dalam hutan tu. terus menuju ke public phone.dekat public phone kene que pulak. ramai pulak gadis-gadis yang tak pernah aku cakap, antaranya minah D yang sedang bergayut

minah D: ma, kito boleh 7A ni..ho laa. tak sangko maa..(kecek klate)
aku: (bermonolog dalaman) what? dia ni dapat 7A. dia ni bukan selalu corot ke?loser gila aku

jahat gila aku masa tu.serious! but rezeki masing-masing kan?

dan aku dapat:
A1-bm, seni, math
A2- agama, sejarah,
B3- kimia, fizik, add math, english
C5- BIOLogi

aku suka biology actually. but since terdapatnya masalah pembelajaran dan pengajaran masa form 4 &5. so let it be! 
2,3 chapter form 4 je kot aku study. yang laen tu semua ikut akal kepala sendiri.nasib baek lulus je
but kalaulah semua yang dapat B3 tu naek sikit je lagi jadi A2. dah dapat 9A u!  

pastu, dapat offer pegi matrik. since tu je lah offer yang aku dapat. pergi je lah. 
then masa dalam matrik dapat pulak offer laen buat degree mechanical engineering dekat college pe ntah tak ingat. and it is 2+2 program. 2 tahun dekat malaysia. 2 tahun dekat amereka. uni pe ntah kat carlifornia tak salah. kalau i pergi dah boleh jumpa katy perry: "carlifornia gurls ah ah"

but mechanical engineering tu bukan minat aku. and aku takkan score pon kalau paksa pergi jugak.
yes, i'm not good dekat subjek-subjek sains ni! 
like in matrik pon cgpa dah macam nyawa-nyawa ikan. lucky enough utm sudi amek aku dalam design course ni. walaupun industrial design bukanlah minat aku 100%. maybe about 80%. but the passion tu ada laa.

anyway, kepada to all the spm leavers yang bercadang nak sambung study tu pilih bidang yang korang rasa korang minat. ye abang ulang, yang korang minat, yang korang ada passion towards bidang tu
bukan yang:

1) mak bapak paksa "rahman nanti jadi lawyer ye. take over firm bapak kau"
2) ikut akak abang "tengok ni, abang jadi engineer dekat shell, kau pon mesti ikut!"
3) jiran sebelah rumah berjaya jadi doktor. aku pon nak jadi jugak walaupun tak suka biologi
4) ataupun "wah, course ni memang trend remaja masakini lah" 
5) terpengaruh dengan ejen kolej swasta. "adik, course ni bagus. 2020 nanti ramai yg berkelulusan ni orang nak pakai keje"

tu je lah kot.
anyway, u guys should watch 3 idiots. untuk lebih kesedaran sivik.
yes it is about choices, bukannya apa yang telah ditetapkan.
ibu bapa jangan letak label pada anak anda. macam along kene jadi doctor, angah cikgu, adik arkitek.NO!

maybe kau boleh lepas study engineering 4 tahun. then become an engineer dekat petronas ke. but kau tak happy. apa pasal? sebab you lost your passion, your soul. keje nak mengamuk. keje nak stress. keje nak marah.

ok lah tu je.

till then,
bubye!










4 comments:

  1. aku pun nak cite sal SPM aku lah nanti. well aku pun loser jgk dlu tp alhamdulilah dpt 5a jgk. cam ko ckp, rezeki masing2. :)

    ReplyDelete
  2. hahaha. same dengan aku okay bio c5. miahaha~ tapi aku x suke bio. boleh nampak la kenape c5. hahahaha.

    ReplyDelete
  3. @qilah- haha.same kita.

    @ainaa- biology selalu menjadi krisis

    @nyok- thanks

    ReplyDelete